Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця

У ХНЕУ ім. С. Кузнеця відбулася щорічна Міжнародна наукова конференція "Економічний розвиток і спадщина Семена Кузнеця"

16 жовтня 2025 року в Харківському національному економічному університеті імені Семена Кузнеця відбулася щорічна Міжнародна наукова конференція "Економічний розвиток і спадщина Семена Кузнеця".

Захід проходив у форматі круглого столу на тему: «Глобальне співробітництво та трансформації розвитку: виклики, перспективи, інновації» у змішаному (офлайн/онлайн) режимі.

Мета конференції — актуалізувати наукову спадщину С. Кузнеця, Нобелівського лауреата з економіки 1971 року, теоретика економіки розвитку. Як радник урядів багатьох країн, він активно долучався до розроблення ефективних моделей економічної політики. Конференція створила платформу для економістів, представників академічних, державних і приватних структур з метою презентації результатів досліджень, обміну ідеями та налагодження наукової співпраці.

Під час конференції провідні вчені й практики обмінювалися досвідом у галузях економіки, бізнесу, освіти та соціальних наук, а також презентували наукові напрацювання за такими напрямами дискусій:

• економічний розвиток у вразливому світі;

• вища освіта в контексті Цілей сталого розвитку: виклики та очікування;

• соціальна економіка та пріоритети соціального розвитку;

• академічна свобода й інклюзія в цифрову епоху.

Цього року в конференції взяли участь майже 600 науковців і практиків з провідних університетів України та світу.

Серед країн-учасниць: США, Португалія, Франція, Азербайджан, Швейцарія, Польща, Латвія, Фінляндія, Норвегія, Німеччина, Ірак, Велика Британія, Литва, Данія, Йорданія, Індія, Китай, Словаччина, Іспанія, ОАЕ, Австрія, Болгарія, Італія, Хорватія, Туреччина, Гана, Молдова тощо.

У дискусійних обговореннях взяли участь представники 27 провідних закордонних університетів, зокрема:

• Школа державної політики RAND (США);

• Міжурядовий університет миру при ООН (США);

• Тулузька школа економіки (Франція);

• Технологічний інститут Флориди (США);

• Вищий технічний інститут (Португалія);

• Технічний інститут Самави (Ірак);

• Братиславський університет економіки та менеджменту (Словаччина);

• Лусофонський університет (Португалія);

• Університет Миколаса Ромеріса (Литва);

• Азербайджанський державний економічний університет (Азербайджан);

• Пан'європейський університет у Братиславі (Словаччина);

• Університет інформаційних технологій Махаріші (Індія);

• Лапландський університет (Фінляндія);

• Інститут доктора Яна-Урбана Сандала (Норвегія);

• Гданський університет (Польща);

• Технічний університет Аль-Фурат Аль-Аусат (Ірак);

• Плімутський університет (Велика Британія);

• Копенгагенський університет (Данія) та інші.

У конференції також взяли участь представники понад 25 університетів України з Києва, а також Хмельницької, Волинської, Львівської, Сумської, Дніпропетровської, Харківської та інших областей.

Серед них:

• Харківський національний університет ім. О.М. Бекетова;

• Національний технічний університет "ХПІ";

• Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України;

• Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара;

• Університет митної справи та фінансів;

• Державний біотехнологічний університет;

• Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна;

• Сумський національний аграрний університет;

• Київський національний університет технологій та дизайну;

• Національний лісотехнічний університет України;

• Національний університет "Львівська політехніка";

• Бердянський державний педагогічний університет;

• Національний університет "Чернігівська політехніка";

• Луцький національний технічний університет;

• Хмельницький університет управління та права імені Леоніда Юзькова;

• Київський національний університет імені Тараса Шевченка;

• Харківська державна академія фізичної культури;

•  Державний торговельно-економічний університет;

• Національний університет водного господарства та природокористування;

• Український державний університет науки і технологій;

• ДЗВО «Університет менеджменту освіти»;

• Київський національний університет культури і мистецтв;

• Маріупольський державний університет;

• Український католицький університет та інші.

Основні доповідачі круглого столу «Глобальне співробітництво та трансформації розвитку: виклики, перспективи, інновації»:

• Говард Дж. Шац, доктор філософії у галузі державної політики, старший економіст корпорації RAND, професор політичного аналізу (США);

• Раму Дамодаран, заступник постійного спостерігача Міжурядового університету миру при ООН (США);

• Пол Сібрайт, доктор філософії, професор економіки Тулузької школи економіки (Франція);

• Володимир Пономаренко, ректор ХНЕУ ім. С. Кузнеця, д.е.н., професор, академік НАПН України (Україна);

• Річард Гріффіт, виконавчий директор Інституту культури, співпраці та менеджменту Технологічного інституту Флориди (США);

• Руї Мендеш, директор з міжнародних зв’язків Вищого технічного інституту (Лісабонський університет), член муніципального парламенту м. Кашкайш (Португалія).

Ключові теми виступів включали:

1. Вплив війни Росії проти України на західний оборонно-промисловий комплекс;

2. Проблеми та ризики фінансування закладів вищої освіти у воєнний час;

3. Аналіз ризику розвитку деменції серед політичних і бізнес-лідерів та медичні висновки з цього приводу;

4. Стратегічна культурна компетентність як фактор ефективної взаємодії в мультикультурному середовищі;

5. Ініціативи засновників ООН у вирішенні глобальних проблем і забезпеченні сталого розвитку;

6. Проблеми, пов’язані з аналітикою навчання, конфіденційністю та довірою.

Робота секцій за напрямами була пожвавлена активними дискусіями з широкого кола актуальних питань, зокрема:

• інноваційної політики;

• зеленого переходу;

• розвитку маркетингової логістики 4.0;

• управління знаннями та формування економіки трансформацій і децентралізації у воєнний період;

• забезпечення якості освіти в умовах впровадження інноваційних інформаційних технологій (проблеми плагіату та авторського права, якість оцінювання набутих компетентностей, етичні аспекти використання штучного інтелекту);

• інклюзивності та її впливу на систему освіти й сталий розвиток країни;

• підвищення значущості ідей та цінностей для ефективної міжнародної і транснаціональної комунікації у контексті формування пріоритетів міжкультурної, мовної та комунікативної компетентності як основи універсальної професійної підготовки;

• застосування штучного інтелекту, AR/VR, адаптивних платформ і інтелектуальних систем у персоналізованому навчанні;

• створення інклюзивних цифрових освітніх середовищ.

За підсумками конференції було сформульовано резолюцію, яка визначає запропоновані шляхи та заходи для формування стратегічних напрямів економічного розвитку України у післявоєнний період. Особливу увагу приділено впливу циклічних коливань економічної динаміки на ці процеси.

 

Проректор з наукової роботи та

міжнародного співробітництва

ХНЕУ ім. С. Кузнеця

д.е.н., професор

Тетяна ШТАЛЬ

 

Заступник голови

організаційного комітету конференції

д.е.н., професор

Олена РАЄВНЄВА

 

Відповідальний секретар конференції

к.е.н., доцент

Ольга БРОВКО

Архів новин